Sunday, May 8, 2016

Naar Nijmegen

Prima hotel in Grubbenvorst maar wel paar keer wakker geworden, meneer pastoor vond het nodig om elk uur en elk halfuur de kerkklok te luiden. Om 7:00 ging hij helemaal los met een solo van 5 minuten, hoezo zondagsrust.
De route gaat vandaag langs de akkers met fruitbomen, en door veel bos. Na 8 km wil de routeplanner mij over een bospad sturen waar de eerste 50 meter een diepe plas met water ligt, zonder natte voeten kom je hier niet langs. Gelijk maar stukje omrijden. Vandaag erg veel onverharde paden (ruiterpaden, zandpaden en zand/grind paden. Dit voegt in het algemeen niet zoveel toe aan de fietsvreugde, in veel gevallen ligt er een stukje verderop een verhardpad. Volgens mij heeft de schrijver van het boekje het fietserpad de route zelf nooit gereden. Een update van de route is wel op zijn plaats.
De Santos lijkt echter gemaakt voor deze route, gemakkelijk schakelend zonder piepen en kraken. Mijn oude Gazelle was op de boerenweggetjes al lang uit elkaar gerammeld. Onderweg stop ik nog even bij Watermolen de Klef in Vierlingsbeek.
In Boxmeer kom ik een andere Santos rijder tegen, bijna dezelfde fiets en kleur, en ook 3 weken oud. We kletsen wat over de fiets en ik vervolg mijn weg. Rond Nijmegen worden de kuiten op proef gesteld met een paar lekkere klimmetjes. Ik fiets in Nijmegen tot het Traianusplein, hier stopt de route die ik een volgende keer hier ook weer oppik. Als ik bij station Nijmegen aankom staat er 78 km op de teller, van Assen naar huis is het nog 30 km. Totaal vandaag 108 km. 
Dit weekend 282 km gefietst waarvan 213 km Fietserpad, nog 357 km te gaan.



1 comment:

hero said...

Hee Jan,

Ja, kerkklokken. Prachtig spul, behalve als je licht slaapt.
Als klein jongetje verliet ik altijd het huis richting kerk als meneer pastoor serieus begon te luiden.
Wij woonden toen in Heerlen, dus dat past wel goed in jouw ziidelijke beeld.
Hier in het noorden hoor je de klokken niet zo vaak, maar zuidelijker luiden ze regelmatig. Wij werden vanmorgen wakker van de klokken van Meerkerk en Leerdam. Die riepen rond 8:15 uur de gelovigen ook al richting kerk.
De fietsroute is inderdaad wel aan een update toe. Er is teveel onverhard voor een route die voornamelijk gefietst wordt door mensen met een toerfiets + bagage. Zodra je boven Ootmarsum een stuk door Duitsland rijdt, wordt onverhard heel vervelend. Vlakbij ligt een verharde weg, maar de route kiest onverhard met stenen. Een verkeerde keuze wat mij betreft.
Hero